Sistemul Garantie Returnare

Sistemul Garantie Returnare (SGR) al ambalajelor este o metoda moderna prin care se asigura protejarea mediului inconjurator, prin gestionarea responsabila a deseurilor de ambalaje. In acest articol vom discuta despre aceasta metoda si cum functioneaza ea.

HG nr. 1074/2021 privind stabilirea sistemului de garanţie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile, denumit in continuare “SGR”

Important: SGR, unic la nivel naţional, intră în funcţiune începând cu data de 1 octombrie 2022 şi este obligatoriu tuturor producătorilor şi comercianţilor;

Scurt extras din HG1074/2021 privind SGR-ul pt ambalaje primare nereutilizabile:

  • SGR-ul este aplicabil pentru ambalaje primare nereutilizabile, sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l inclusiv, utilizate pentru a face disponibile pe piaţa naţională bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, alte băuturi fermentate, sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale şi ape de băut de orice fel, vinuri şi spirtoase.
  • SGR este aplicabil pentru operatorii economici care introduc pe piaţa naţională produse ambalate, operatorii economici care importă/achiziţionează intracomunitar produse ambalate pentru utilizare/consum propriu sunt responsabili pentru deşeurile generate de ambalajele primare, secundare şi terţiare folosite pentru ambalarea produselor lor,
  • SGR se aplica si pentru operatorii economici care supraambalează produse ambalate individual în vederea revânzării/redistribuirii sunt responsabili pentru deşeurile generate de ambalajele secundare şi terţiare pe care le introduc pe piaţa naţională
  • SGR are impact si asupra operatorilor economici care introduc pe piaţa naţională ambalaje de desfacere, inclusiv pungi de transport din plastic, sunt responsabili pentru deşeurile generate de respectivele ambalaje cat si asupra operatorilor economici care dau spre închiriere, sub orice formă, cu titlu profesional, ambalaje sunt responsabili pentru respectivele ambalaje
  • Producatorii care introduc pe piata nationala produse ambalate au obligatia de a se inregistra in SGR ( inregistrarea are loc prin completarea unei notificari in format digital cu semnatura electronica, ce va cuprinde: datele de identificare ale producatorului + copia CUI-ului, datele de contact ale responsabilului in relatia cu SGR, numarul de unitati de ambalaje care fac obiectul SGR, exprimate in kg, in anul calendaristic, volum per unitate de ambalaj si categorii de produse continute);
  • pentru ambalajele care fac obiectul SGR, administratorul SGR stabileşte şi percepe de la producători tariful de administrare al SGR care trebuie să includă şi tariful de gestionare.
  • Tariful de gestionare va fi realizat prin stabilirea metodologiei de calcul al tarifelor de administrare şi gestionare, în funcţie de modalitatea de preluare a ambalajelor SGR returnate, si anume: manuală sau prin echipament automat de preluare.

Producatorii care introduc pe piata nationala ambalaje primare nereutilizabile, sunt obligati sa:

  • Sa incheie contracte cu administratorul SGR in cel mult 60 de zile de la inscrierea in SGR.
  • Sa marcheze ambalajele inscrise in cadrul SGR;
  • Sa utilizeze pentru raportarea ambalajelor programul pus la dispozitie de catre administratorul SGR;
  • Sa tina evidenta ambalaje SGR pe tip de material, greutate şi volume, precum şi evidenţa garanţiilor percepute aferente;
  • Sa comunice administratorului SGR evidenta, pana la data de 10 ale lunii viitoare pentru ambalajele de tip SGR introduse in piata nationala in luna anterioara;
  • Sa plateasca admin SGR, valoarea garantiei pana la data de 25 a lunii urmatoare, pentru ambalajele introduse in luna anterioara in piata nationala;
  • Sa perceapa clientilor garantia aferenta ambalajelor de tip SGR;
  • Sa plateasca administratorul SGR conform contractului incheiat cu acesta;
  • Sa utilizeze programul informatic dezvoltat, gestionat si pus la dispozitie de catre administratorul SGR.
  • Sa realizeze o metodologie de preluare a ambalajelor SGR: manual sau prin intermediul unui echipament automat de preluare;

Obiective minime de indeplinire a returnarii ambalajelor SGR:

Material/Perioada 01.10.2022 la 31.12.2022 2023 2024 2025
Sticla 65% 65% 75% 85%
Plastic 65% 65% 80% 90%
Metal 65% 65% 80% 90%

 

Aspecte importante privind gradul de ideplinire si potentiala neindeplinire:

  1. Gradul de îndeplinire a obiectivelor de returnare se calculează prin raportul dintre numărul total de ambalaje SGR introduse pe piaţa naţională şi numărul total de ambalaje SGR validate în baza codului de bare ca fiind returnate în cadrul SGR în anul calendaristic de referinţă;
  2. În cazul neîndeplinirii obiectivelor de returnare a ambalajelor SGR prevăzute la art. 4 alin. (2), producătorii, prin intermediul administratorului SGR, sunt obligaţi să declare şi să achite contribuţiile stabilite prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu.

Totodata, in cursul zilei de 07.02.2022 a fost publicata si Hotărârea nr. 165/2022 pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.074/2021 privind stabilirea sistemului de garanţie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile.

Ce este Sistemul Garantie Returnare?

Sistemul Garantie Returnare (SGR) este un sistem prin care producatorii si importatorii de produse se angajeaza sa colecteze si sa recicleze deseurile de ambalaje rezultate din produsele lor. In acest fel, responsabilitatea gestiunii deseurilor de ambalaje este transferata de la consumator catre producator sau importator.

Cum functioneaza Sistemul Garantie Returnare?

SGR este un sistem care implica trei etape: producerea si importul de produse, colectarea deseurilor de ambalaje si reciclarea lor.

Producatorii si importatorii de produse au obligatia sa ia in considerare impactul produselor lor asupra mediului inconjurator si sa se asigure ca ambalajele produselor lor sunt realizate in mod responsabil si pot fi reciclate. In plus, ei trebuie sa isi asume responsabilitatea pentru colectarea si reciclarea deseurilor de ambalaje rezultate din produsele lor.

Consumatorii pot returna ambalajele in punctele de colectare aflate in apropierea lor sau pot sa le predea catre comerciantii la achizitionarea unui nou produs echivalent. Comerciantii au obligatia sa colecteze ambalajele si sa le predea producatorilor sau importatorilor pentru reciclare.

Producatorii sau importatorii de produse trebuie sa colecteze si sa recicleze deseurile de ambalaje rezultate din produsele lor. In plus, ei trebuie sa raporteze periodic catre autoritatile competente despre activitatile de colectare si reciclare.

Care sunt beneficiile Sistemului Garantie Returnare?

SGR are mai multe beneficii pentru mediul inconjurator si pentru societate in general. In primul rand, SGR reduce cantitatea de deseuri care ajung in depozitele de deseuri sau in natura, prin colectarea si reciclarea deseurilor de ambalaje.

In al doilea rand, SGR incurajeaza producatorii si importatorii sa ia in considerare impactul produselor lor asupra mediului inconjurator si sa utilizeze ambalaje realizate in mod responsabil si care pot fi reciclate.

In al treilea rand, SGR stimuleaza dezvoltarea industriei de reciclare si crearea de locuri de munca in acest domeniu.

In al patrulea rand, SGR imbunatateste calitatea aerului, apei si solului prin reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera si a poluarii solului si a apelor.